[Skip to Content]
Ecofont veroverde de wereld

Bereken jouw besparing
Spaar kosten en milieu

Gratis demoversie
Ecofont software

Innovatief met letters

Duurzaamheid is hip. Milieu is hot. Ondertussen zijn er zoveel groene initiatieven dat je er groenmoe van kan worden. Maar soms zit er dan toch weer tussen. Zoals het inktbesparende lettertype Ecofont. “Je denkt dat alles al bedacht is, maar een nieuw idee kan heel eenvoudig zijn.”

In een hip grachtenpand middenin het centrum van Utrecht runnen Gerjon Zomer en Alexander Kraaij het creatieve bureau SPRANQ. Naast hip en creatief zijn de heren ook uniek. Zij zijn namelijk twee van de weinige Nederlanders die in het magazine van (dé) Oprah hebben gestaan. Hun marketingcampagne stond op het lesprogramma van een Amerikaanse universiteit en hun ontwerp hing in een Parijs’ museum. “Maar pas toen we voor National Geographic magazine geïnterviewd werden, voelden we echt een kick”, vertelt Zomer over het afgelopen halfjaar.

Ecofont: een innovatief pareltje

‘Je hebt de media niet in de hand’

Het door hun ontworpen lettertype Ecofont veroverde binnen no time de wereld. De letters zijn doorzeefd met gaatjes en leveren samen met andere besparingsopties een inktbesparing op tot wel 50%. “Het was onze uitdaging om te kijken hoeveel we weg konden laten zonder de leesbaarheid aan te tasten”, vertelt Zomer. Het bleek een welkom idee in de tegenwoordige wereld van dure cartridges. “Er was veel kruisbestuiving tussen nieuwe en traditionele media. Onze website kreeg bezoekers uit bijna alle landen van de wereld en er kwam zo’n lawine aan pers over ons heen dat we niet alles meer konden volgen. De media heb je niet in de hand. Je moet flexibel zijn en er op in haken.” Kraaij vult hem aan: “via onze site vragen we nu of mensen het willen laten weten als ze ergens een publicatie over ons zien. Dat werkt.”

Inmiddels is het gratis lettertype al een miljoen keer gedownload en tillen de gedreven ondernemers het product naar een commercieel niveau. “Veel grote bedrijven werken met een eigen huisstijllettertype en bovendien is de Ecofont minder geschikt om op het beeldscherm te lezen. We hebben nu een applicatie ontwikkeld waarmee je de letter op het scherm vol ziet, maar met gaatjes kan printen”, vertelt Zomer.

Volgens de heren is het voor een creatief bureau belangrijk om innovatief te zijn. “Naast de creatieve concepten die we voor onze klanten bedenken en doorvoeren, ontwikkelen we veel eigen ideëen, zoals de Ecofont. Hiermee bouwen we een showcase op voor onze klanten, maar we laten er vooral mee zien dat wij het echt leuk vinden om creatieve dingen te maken”, legt Kraaij uit dat creativiteit een passie is. “Voor een klant werk je altijd binnen een opdracht. Het is heerlijk om daarnaast ook projecten te hebben waarin je vrijer kunt denken, zonder deadline”, vult Zomer hem aan.

Tekst: Jolanda Kleij / Fotografie: Michel ter Wolbeek

Bron: 3igenzinnig